A versión restaurada de El Gabinete del Dr. Caligari inaugurará a sexta edición do (S8)

O cine-concerto inaugural terá lugar no Teatro Colón o 31 de maio como antesala da edición 2015 do (S8), que se celebrará do 3 ao 7 de xuño. A proxección de El gabinete del Dr. Caligari contará con sonorización en directo a cargo de Eunice Martins (pianista residente en Kino Arsenal, Berlín).

OS PIGMENTOS ORIXINAIS DE CALIGARI

Alcanzando xa a súa sexta edición, (S8) Mostra de Cinema Periférico reúne a algunhas das voces máis importantes do cine experimental, de vangarda e performativo internacional. O evento, que se celebrará do 3 ao 7 de xuño na Coruña (Galicia), terá como aperitivo o 31 de maio ás 19.00 h no Teatro Colón unha gala de inauguración na que se proxectará a recentemente restaurada El Gabinete del Doctor Caligari.

Considerada a primeira película de terror da historia, a obra mestra de Robert Wiene, filme pioneiro da vangarda mundial e quinta esencia do Expresionismo alemán, mostrarase como nunca antes se vira en España, grazas a unha soberbia restauración que recupera ao fin a súa metraxe íntegra e os pigmentos orixinais cos que foi coloreada a man en 1920. Ver unha obra muda de vangarda de principios do século XX coma se tivese sido filmada onte mesmo potencia, se cabe, a percepción da súa modernidade e a súa forza, ao tempo que a fai máis próxima. Iso é o que consegue esta nova restauración dixital, na que cada fotograma escaneouse á maior calidade, e limpouse para revelar cada detalle embazado polo tempo. Reconstruíronse, ademáis, os fotogramas perdidos nun meticuloso proceso que revive a fluidez dos movementos en escena.

A restauración do filme correu a cargo de Fundación Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung en colaboración co Bundesarchiv-Filmarchiv (The Federal Film Archive in Berlin) e L’Immagine Ritrovata – FilmeConservation & Restoration, Bologna co apoio de Bertelmann.

El Gabinete del Dr. Caligari

A banda sonora da versión restaurada do filme, composta e interpretada en directo ao piano por Eunice Martins, é a guinda que converte esta proxección nun evento único. Martins, que tamén é deseñadora de son de cine e teatro, é dende o ano 2000 a pianista residente en Kino Arsenal, Berlín. Unha profesional de prestixio internacional, que levou o seu talento a citas como o festival de Hong Kong, Il Cinema Ritrovato, Bolonia, a Xornada do Cinema Silencioso de Sao Paulo e a Berlinale, e a institucións como o Teatro Nacional de Taipei, Taiwan e o Auditorio do Louvre. O día anterior á inauguración, sábado 30 de maio, no Museo de Arte Contemporánea Gas Natural Fenosa, esta virtuosa pianista impartirá un taller para os máis novos no que abordará diferentes aspectos da sonorización no cine. A actividade formará parte do Mini(S8), a sección didáctica do festival dirixida aos nenos, que se converteu ao longo dos últimos anos nun dos programas máis exitosos dentro do festival.

KEN JACOBS, INVITADO DE LUXO

Este sexto (S8) celebra a visita dunha das figuras máis importantes do cine de vangarda, en activo dende finais dos anos 50: o neoiorquino Ken Jacobs. Pintor de formación (alumno de Hans Hofman, quen marco a súa traxectoria como artista), e coa influencia de cineastas como Jonas Mekas e Jack Smith, Jacobs conduce o cine máis alá do propio cine. O programa, que percorre dende os seus primeiros traballos con Smith ata os seus experimentos co 3D, pasando polas súas incursións no cine íntimo e a súa deconstrucción perceptual do cine primitivo, dá conta do espírito inquedo dun creador sempre en garda, combativo estética e políticamente.

ken_jacobs_BIG

En colaboración co Centro Galego de Artes dá Imaxe como sede deste programa, o (S8) mostrará durante o festival unha ampla selección dos traballos de Jacobs. O foco arrancará cunha primeira sesión no CGAI o martes 2 de xuño cunha selección das súas primeiras obras incluíndo Little Stabs at Happiness, The Whirled e Blonde Cobra, seguida dunha segunda sesión o mércores 3 de xuño composto por títulos como Canopy, A Loft, Nissan Ariana Window ou Jonas Mekas in Kodachrome Days. O paso de Jacobs polo CGAI remata o xoves 4 de xuño cun programa que inclúe as súas pezas en 3D Opening the Nineteenth Century: 1896 e Globe, e que se completa con Disorient Express e Windows, entre outros.

Non obstante, esta retrospectiva non remata aquí. A parte experiencial e performativa do cine é crucial tamén no traballo de Jacobs, quen traerá a Coruña un dispositivo de creación propia chamado Nervous Magic Lantern para ofrecer ao público do festival dous filmes performances no auditorio da sede coruñesa de Afundación. A primeira, Time Squared, será o venres 5 de xuño precedida por el corto Cyclops Observes the Celestial Bodies; e a segunda, New Paintings by Ken Jacobs, se podrá ver o sábado 6, acompañada de su pieza Chronometer.

Para finalizar a participación de Ken Jacobs no (S8), este impartirá tamén unha masterclass (que terá lugar o sábado 6 de xuño) baixo o sorprendente título “Estamos en el metro abarrotado y le digo a Flo “¡somos ricos!”, quiero decir, en sensaciones”, na que explicará como chegou dende o Expresionismo Abstracto e as ensinanzas do pintor Hans Hofmann ao seu traballo cinematográfico e aos seus experimentos en 3D. Ken Jacobs é un cineasta imprescindible cuxa obra puido verse na Berlinale, os festivais de cine de Londres, Hong Kong, Nova York, o Whitney Museum e o MoMA, sendo obxecto de retrospectivas, recentemente, no festival de Rotterdam, Vila do Conde e no Anthology Film Archives. O neoiorquino recibiu numerosos recoñecementos, como o premio Maia Deren ou bolsas das fundacións Guggenheim e Rockefeller, entre outras moitas. Foi, e é, tamén un activista do cine: foi unha figura integral da Filme-Makers’ Cooperative e do mítico cine underground de Bleecker Street, ademáis de fundar en 1966 xunto con Flo Jacobs o Millennium Film Workshop, e así como un dos departamentos universitarios de cine do seu país, na Binghamton University. Foi tamén influente mestre de críticos, programadores e cineastas como Steve Anker, Alan Berliner, Amy Halpern, Jim Hoberman, Ken Ross e Phil Solomon, entre moitos outros.

JONAS MEKAS IN KODACHROME DAYS -Ken Jacobs

VANGARDA BRASILEÑA EN FOCO

De EE.UU o (S8) descende polo continente americano cara ao sur para chegar ao país invitado deste ano: Brasil. Partindo da poesía cinemática e da asombrosa beleza da obra Límite (1931), de Mario Peixoto, este programa traza unha historia da exuberancia do cine brasileiro guiada polo compás da vangarda e visita a obra de cineastas como Glauber Rocha, Nelson Pereira dous Santos (líderes do Cinema Novo) e Rogério Sganzerla, parte do chamado cine marxinal producido en Boca de Lixo. A obra destes mestres compoñerá o contido da sección Archivos Históricos, pero hai máis.

O (S8) traerá a Coruña á viúva de Glauber Rocha, Paula Gaitán, que presentará no festival as súas últimas creacións. Ademáis, poderemos ver mostras dos traballos máis arriscados de produción contemporánea coa participación do colectivo Distruktur (residentes en Alemaña e co-fundadores de LaborBerlin) e do Duo Strangloscope. O festival presentará o contido completo do programa de cine brasileiro o 27 de maio, data na que tamén revelará a imaxe da súa sexta edición e na que se poderá consultar xa a grella de programación definitiva.

TITO RODRIGUEZ